اسكيما چيست ؟ 3 دليل براي استفاده از Schema در سايت

توليد محتواي سئو شده به بهترين شكل ممكن

اسكيما چيست ؟ 3 دليل براي استفاده از Schema در سايت

۵۱ بازديد
اسكيما چيست ؟ 3 دليل براي استفاده از Schema در سايت

اسكيما كه با نام Schema markup نيز شناخته مي‌شود محصول مجموعه schema.org است.

اين ابزار به عنوان يك ابزار آنلاين به موتورهاي جست و جو كمك مي‌كند اطلاعات وب‌سايت شما را به صورت ساختارمند درك كرده و نتيجه جستجوها را بر اساس اين اطلاعات به كاربران نشان دهند.

اين ساختار اطلاعاتي باعث مي‌شود كه موتورهاي جست و جو روابط بين داده‌ها در سايت شما را به صورت هدفمند به كاربر نشان دهند.

هدف از ايجاد اسكيما چيست؟

داده‌هايي كه توسط اسكيما براي موتورهاي جستجو ارسال مي‌شود باعث مي‌شود كه نتايج نشان داده شده در جست و جو بر اساس نياز كاربر دسته‌بندي شود. در نتيجه اطلاعات سايت‌هايي كه با اسكيما استفاده مي‌كنند به صورت هدفمند به كاربران نشان داده مي شود. اين كار باعث مي‌شود كه نرخ كليك روي لينك‌ها به شدت افزايش پيدا كرده و در نتيجه باعث بهبود سئو سايت خواهد شد. با توجه به نتايج منتشر شده از سوي schema.org و موتورهاي جست و جو نرخ كليك در نتايجي كه از ساختار اسكيما بهره برده آن به شدت افزايش پيدا كرده است.

انواع مختلف Schema

انواع مختلف Schema

استفاده از ساختار Schema شامل قالب‌هايي براي داده‌هاي مختلف است. برخي از اين داده‌ها شامل اطلاعات در خصوص افراد، اطلاعات مكان‌ها و اطلاعات اجناس موجود در سايت‌ها است. ليست مواردي كه از Schema از آن‌ها به عنوان داده‌هاي ساختار يافته پشتيباني مي‌كند مدام در حال بروزرساني و افزايش است.

در حالت كلي شما مي‌توانيد از اسكيما براي موارد زير استفاده كنيد:

• مقالات و محصولات

• مناسبت‌ها

• اشخاص و سازمان‌ها

• كسب و كارهاي محلي

• نقد و بررسي‌ها

• دستورهاي آشپزي و پخت و  شرايط پزشكي

شما در صورتي از اين داده‌ها در سايت خود استفاده مي‌كنيد مي‌توانيد از Schema استفاده كرده و اطلاعات مربوط به اين داده‌ها را به صورت ساختار يافته به موتورهاي جستجو مثل گوگل معرفي كنيد. سپس موتور جست جو اين اطلاعات را از طريق Rich Snippets ها به كاربران نمايش مي‌دهد.

به عنوان مثال در تصوير زير شما مي‌توانيد از ساختار اسكيما در سايت كه رويدادهاي مهم را به صورت ساختار يافته معرفي كرده مشاهده كنيد. مي‌بينيد كه اين اطلاعات مهم توسط موتور جست و جو شناسايي شده و به عنوان بخشي از ساختار نتايج به شما نشان داده است. اين اطلاعات در بدنه محتواي سايت اصلي قرار مي‌گيرد اما با ابزار Schema به موتور جست و جو به عنوان “داده ساختار يافته” معرفي مي‌شود تا در نتايج جست و جو نشان داده شود.

اسكيما چيست و چه كاربردي در نتايج جست و جوها در اينترنت دارد؟

اسكيما چيست و چه كاربردي در نتايج جست و جوها در اينترنت دارد؟

در عكس زير هم شما نمونه ديگري از داده ساختار يافته را مشاهده مي‌كنيد. در اين حالت سايت اصلي يك مقاله را به عنوان داده ساختار يافته معرفي كرده است. نكته اصلي امتياز مقاله است كه توسط موتور جستجو در نتايج نشان داده شده است.

داده ساختار يافته

داده ساختار يافته

يكي از شاخصه‌هاي محبوب در ابزار اسكيما اين است كه مي‌تواند كتابخانه‌هايي از فيلم‌ها، بازي‌ها، كتاب‌ها، فايل‌هاي موسيقي و غيره را دريافت كرده و به عنوان داده ساختار يافته به موتورهاي جست و جو ارسال كند. در عكس زير نمونه‌اي از داده ساختار يافته با موضوع “فيلم ” را مشاهده مي‌كنيد. گوگل در نتايج خود جزئيات مهمي از فيلم‌ها را براي كاربران به نمايش گذاشته است.

داده ساختار يافته موتورهاي جست و جو

داده ساختار يافته موتورهاي جست و جو

نكته

فرآيند Schema، از همه ساختارهاي داده‌اي شامل RDFa, Microdata و JSON-LD به راحتي پشتيباني مي كند.

ساختارهاي داده‌اي RDFa, Microdata و JSON-LD به چه معني هستند؟

ساختارهاي داده‌اي RDFa, Microdata و JSON-LD همگي از زبان‌هاي كد نويسي هستند كه به HTML اضافه مي‌شوند تا در يك وب‌سايت قرار گيرند. RDFa مخفف عبارت Resource Descriptive Framework in Attributes است. اين نوع داده مي‌تواند به هر سندي مبتني بر HTML، XHTML و XML اضافه شود.

چهارچوب توصيفي RDFa شامل موارد زير مي‌شود:

• about براي تعيين منبعي كه فراداده درباره آن است.
• rel و rev – براي تعيين رابطه و رابطه معكوس با منابع ديگر.
• src، href، براي تعيين منبع شريك.
• content براي ناديده گرفتن محتواي اصلي سايت هنگام استفاده از ويژگي‌هاي خاص.
• data type براي تعيين نوع داده در متن مشخص شده، براي استفاده با ويژگي‌هاي خاص.
• typeof براي تعيين نوع RDF موضوع يا منبع شريك.

Microdata چيست؟

ساختار پياده سازي Microdata تقريباً مشابه با RDFa است. ويژگي‌هاي اين ساختار داده شامل موارد زير است:
• itemscope- براي ايجاد ساختار مدنظر و نشان دادن اينكه بقيه عناصر اين صفحه حاوي اطلاعاتي در مورد آن ساختار هستند.
• itemtype – براي توصيف ساختار مدنظر و ويژگي‌هاي آن به همراه يك آدرس اينترنتي معتبر.
• itemprop – نشان مي‌دهد كه براي يك ويژگي خاص برچسب ارزش نيز مشخص شده است.
• itemid – براي نشان دادن شناسه منحصر به فرد مورد نظر
• itemref – به ويژگي‌هاي مرجع عنصري كه در مورد itemcope وجود ندارد، اشاره مي‌كند. در نتيجه اين آيتم ليستي از شناسه‌هاي ساختار با ويژگي‌هاي بيشتر را ارائه مي‌دهد.

ساختار پياده سازي JSON -LD

ساختار پياده سازي JSON -LD كه مخفف عبارت Javascript Object Notation for Objected Linked است. اين ساختار به عنوان يك فرايند حاشيه نويسي در صفحات وب است و با چسباندن مستقيم برچسب‌هايوبه يك سند وب‌سايت اجرا و پياده سازي مي‌شود. با توجه به ساختار JSON -LD گوگل اعلام كرده است تا جايي كه امكان دارد از اين ساختار JSON -كمتر استفاده كنيد.

ساختار پياده سازي JSON -LD

ساختار پياده سازي JSON -LD

مثال در خصوص ساختار انواع كد ها در اسكيما

به مثال هاي زير دقت كنيد. در اينجا يك مثال ساده از نحوه شاخص شدن اسكيما در كدهاي زير مشخص شده است.


حالت اول بدون استفاده از اسكيما

حالت اول بدون استفاده از اسكيما

حالت اول بدون استفاده از اسكيما


حالت دوم با استفاده از ساختار Microdata

حالت دوم با استفاده از ساختار Microdata

حالت دوم با استفاده از ساختار Microdata


حالت سوم با استفاده از ساختار JSON-LD

حالت سوم با استفاده از ساختار JSON-LD

چگونه مي‌توان در از اسكيما استفاده كرد؟

تعداد محدودي ابزار در دنياي اينترنت وجود دارد كه مي‌تواند ساختار اسكيما را در صفحات HTML پياده سازي كند. اين ابزارها باعث مي‌شود كه شما بتوانيد به راحتي از ساختارهاي JSON-LD يا Microdata در صفحات وب‌سايت خود استفاده كنيد. يكي از بهترين ابزارها استفاده از ابزار خود گوگل است. اين ابزار با نام Google’s Structured Data Markup شناخته مي‌شود. نحوه عملكرد اين ابزار در عكس زير مشخص شده است.

ساختار HTML

ساختار HTML

تنها كاري كه بايد بكنيد اين است كه عناصري را كه مي‌خواهيد علامت‌گذاري كنيد در صفحه سايت خود برجسته كنيد و برچسب‌هاي مورد نياز را به آن‌ها بزنيد.

برچسب‌هاي مورد نياز

برچسب‌هاي مورد نياز

براي برچسب زدن بر روي Create HTML كليك كنيد و كد مدنظر خود را توليد كرده و آن را كپي كنيد و در سايت خود قرار دهيد.

ابزارهاي ايجاد كننده Schema

اگر مي‌خواهيد از اسكيما در سايت خود استفاده كنيد مي‌توانيد از ابزارهاي گوناگون استفاده كنيد. اين ابزارها مي‌توانند به راحتي كدهاي مدنظر شما را ايجاد كرده و در اختيار شما قرار دهند. اين ابزارها رايگان بوده و به صورت آنلاين ارائه مي‌شوند.

• ابزار Hall Analysis schema markup generator

اين ابزار به شما اين امكان را مي‌دهد كه اطلاعات مربوط به مشاغل محلي، اشخاص، محصولات، رويدادها، مشخصات سازمان‌ها و حتي مشخصات وب‌سايت‌ها را وارد كنيد. سپس بر اساس ساختار سايت شما كدهاي JSON-LD را براي قرار دادن در سندهاي HTML ايجاد كرده و در اختيار شما قرار مي‌دهد.

• ابزار Google Structured Data Markup Helper

اين ابزار به عنوان يك ابزار تعاملي به شما اين امكان را مي‌دهد كه روي صفحات وب‌سايت و يا حتي ايميل خود كليك كرده و هر موردي كه مي‌خواهيد را علامت‌گذاري كرده و برچسب گذاري كنيد. درنهايت كد مربوط به آن را براي شما ايجاد كرده و شما مي‌توانيد آن را در وب‌سايت خود قرار دهيد.

• ابزار Microdata Generator.com

اين ابزار به عنوان يكي از ساده‌ترين ابزارها براي دريافت مشخصات مشاغل محلي است.

• ابزار Merkle Schema Markup Generator

اين ابزار قادر است به راحتي قالب‌هاي ساختار يافته خود را به صورت JSON -LD يا microdata به كاربر ارائه دهد.

ابزارهاي تست و بررسي اسكيما

اگر مي‌خواهيد داده‌هاي ساختار يافته اسكيماي سايت خود را بررسي كنيد مي‌توانيد از ابزارهاي گوناگون استفاده كنيد.

در اينجا ابزارهاي مفيدي به شما معرفي شده است تا شما سايت خود را به راحتي در داخل آن‌ها مورد تست و بررسي قرار دهيد. اين ابزارها به راحتي در خصوص ايرادات اسكيما به شما هشدار مي‌دهند.

ابزارهاي تست و بررسير

ابزار Schema Markup Validator سايت گوگل

اگر شما به كدهاي HTML سايت خود اسكيما را اضافه كرده باشيد مي‌توانيد از ابزار رايگان Google’s Structured Data Testing Tool سايت گوگل براي بررسي و تست آن استفاده كنيد.

• ابزار SEMrush Site Audit Tool

ابزار SEMrush Site Audit Tool به شما كمك مي‌كند كه اسكيماي خود را بررسي كرده و به شما اعلام مي‌كند كه اسكيماي قرار داده شده در ساختار سايت شما به چه مقدار و چند درصد، از فرمت‌هاي استاندارد استفاده مي‌كند.

• ابزار Content Markup Guide

گوگل داراي ابزار Content Markup Guide براي دستيابي به لغات غني در سايت‌ها است. با استفاده از اين ابزار شما مي‌توانيد اسكيماي قرار داده شده در سايت را تست كنيد. اين ابزار اطلاعات مربوط به فيلم‌ها، دستورالعمل‌ها و همچنين اطلاعات مربوط به موسيقي‌ها را به خوبي بررسي مي‌كند.

استفاده از ابزارهاي توسعه يافته جديد اسكيما

اگر مي‌خواهيد همواره بروز باشيد مي‌توانيد صفحات مربوط به اين ابزارها را در بوكمارك خود قرار دهيد تا از آخرين تغييرات انجام شده در اسكيما ها مطلع شويد.

بررسي ساختار Structured Data and Semantic Search و دليل اهميت اسكيما در اين ساختار

هدف از ايجاد اسكيما اين است كه داده‌هاي سايت‌ها ارتباط بهتري با موتورهاي جستجو مثل گوگل برقرار كنند. وقتي گوگل لايه‌هاي عميق محتوايي شما را شناسايي كند مي‌تواند اطلاعات را به صورت ساختار يافته و منظم دريافت كرده و در نتيجه خود نشان دهد. اين داده‌ها باعث مي‌شود كه اطلاعات بيشتري در نتايج جستجوها به كاربران نمايش داده شود.

فرآيند كمك به گوگل

اسكيما چگونه به گوگل كمك مي‌كند؟

در حالت بدون اسكيما گوگل محتواي سايت شما را بررسي مي‌كند و تنها مفهوم محتوا را مي‌فهمد و متوجه مي‌شود كه در سايت شما چه محتوايي قرار دارد.

با استفاده از اسكيما شما مي‌توانيد به گوگل اعلام كنيد كه ساختار اين محتوا به چه صورت است و چه بخش‌هايي از محتوا داراي اهميت بيشتري هستند.

در نتيجه گوگل ساختار محتواي شما را متوجه شده و در نتايج جست و جو خود بخش‌هاي مهم سايت شما را نيز به كاربر نمايش مي‌دهد، تا كاربر راحت‌تر تصميم بگيرد كه روي كدام لينك كليك كند.

آيا اسكيما باعث بهتر شدن رتبه سايت و بهبود سئو مي‌شود؟

اين سؤال همواره توسط كارشناسان سئو پرسيده مي‌شود. جواب دقيقاً آن ” تقريباً بله ” است. استفاده از اسكيما وقتي تأثيرگذار است كه شما در نتايج جست و جوي گوگل در رتبه‌هاي بالا باشيد. در نتيجه اگر رتبه سايت شما خيلي پايين باشد و در صفحات بعدي قرار داشته باشد كاربران اصلاً لينك و داده‌هاي ساختار يافته شما را مشاهده نمي‌كند.

در صورتي كه لينك سايت شما در جستجو در صفحه اول باشد و از اسكيما هم استفاده كنيد، اطلاعات ساختار يافته سايت شما به كاربر نشان داده شده و قطعاً در تصميم‌گيري كاربر براي كيك روي لينك سايت شما كمك خواهد كرد. اساس كار اسكيما اين است كه داده‌ها را به موتور جستجويي مثل گوگل تحول دهد تا گوگل آن‌ها را در نتايج جست و جوي خود نشان دهد. اين كار باعث مي‌شود كه كاربر اطلاعات بيشتري از سايت شما را ببيند و در نتيجه كليك سايت شما در نتايج جستجوها بيشتر شده و ترافيك سايت شما افزايش پيدا مي‌كند.

مزاياي استفاده از اسكيما و داده‌هاي ساختار يافته

گوگل اعلام كرده است كه اسكيما مي‌تواند اطلاعات بيشتري از سايت شما در نتايج جستجو نشان دهد. در نتيجه كليك‌هاي بيشتري روي لينك‌هاي سايت شما انجام مي‌شود. در بررسي‌هاي صورت گرفته مطالبي كه در نتايج جست و جوي گوگل به صورت 5 ستاره نشان داده شده بودند كليك‌هاي بيشتري را دريافت كرده‌اند. همچنين بررسي‌هاي انجام گرفته در جهت استفاده از داده‌هاي ساختار يافته در خصوص موزيك‌ها، آلبوم‌هاي موسيقي، هنرمندان و غيره نشان مي‌دهد كه كاربران كليك بيشتري روي اين اطلاعات داشته‌اند.

استفاده از داده‌هاي ساختار يافته

استفاده از داده‌هاي ساختار يافته

اين موارد نشان مي‌دهد كه نه تنها داده‌هاي ساختار يافته و اسكيما به گوگل كمك مي‌كنند كه داده‌هاي بهتري را به كاربر نشان دهد بلكه به شما در جذب كليك و مخاطب هم كمك مي‌كنند. براي مديران وب‌سايت و كارشناسان سئو اين بدان معني است كه استفاده از اسكيما و داده‌هاي ساختار يافته براي جذب مخاطب بهتر است. بهره‌گيري از اين روند و پياده سازي داده‌هاي ساختار يافته se

جذب مخاطب با استفاده از داده هاي ساختار يافته

جذب مخاطب با استفاده از داده هاي ساختار يافته

ناميده مي‌شود.

semantic SEO چيست و چه كاربردي در بهبود رتبه سايت دارد؟

جست و جوي معنايي يا همان semantic SEO اصطلاحي است كه افراد براي بهينه سازي صفحه براي جست و جو و يا پوشش كامل يك موضوع محتوايي و نه فقط يك كلمه كليدي به كار مي‌برند. هرچه محتوا عميق‌تر، با تمركز بيشتر و به صورت پيوسته‌تر باشد بيشتر به كاربران كمك مي‌كند تا به خوبي با محتوا آشنا شوند. گوگل اين سبك را نسبت به پست‌هاي كوتاه وبلاگ‌ها و يا مطالبي كه تمركز روي يك كلمه كليدي دارند ترجيح مي‌دهد.

چرا داده‌هاي ساختار يافته و اسكيما براي semantic search مهم و مفيد هستند؟

افزودن داده‌هاي ساختار يافته به محتواي طولاني اين زمينه را براي موتورهاي جست و جو ايجاد مي‌كند كه بتوانند روابط و مفاهيم موجود در يك صفحه را درك كنند‌. در نتيجه موتور جست و جو با يادگيري اين مفاهيم مطالب اين صفحه را به عنوان يك محتواي كامل در نظر گرفته و امتياز بيشتري به آن مي‌دهد.
همان‌طور كه شركت‌هاي ارائه دهنده محتوا در اينترنت و وب‌سايت‌ها تجربه استفاده از اينترنت و وب‌سايت‌ها را براي كاربران راحت‌تر مي‌كنند، زمان بارگذاري سايت‌ها را سريع‌تر مي‌كنند. موتورهاي جست و جو به ارائه محتواهايي كه درك بالاتري از آن‌ها به دست مي‌آورد بيشتر اهميت مي‌دهند. اگر يك محتواي طولاني ايجاد كنيد و چندين مفهوم را به صورت يكپارچه و پيوسته در داخل آن معرفي كنيد براي گوگل و ربات‌هاي آن بسيار عالي خواهد بود.

سوالات متداول


1. اسكيما به چه معنا است؟

اسكيما يك نوع چهارچوب يا طرح ساختار يافته از اطلاعات است. با استفاده از اين طرح ساختار يافته موتورهاي جست و جو آسان‌تر و راحت‌تر اطلاعات كامل يك محتوا را استخراج كرده و به كاربر نشان مي‌دهند.

2. مزاياي استفاده از اسكيما چيست؟

با استفاده از اسكيما مي‌توانيد ساختار محتوا را به موتور جست و جو گوگل معرفي كنيد. در نتايج جست و جو بهتر نشان داده شده و كاربر بيشتري جذب كنيد. موتورهاي جست و جو بهتر و سريع‌تر محتواي سايت شما را بررسي مي‌كنند و درنهايت باعث بهبود تجربه كاربري در سايت خود مي‌شويد.

3. آيا اسكيما روي سئوي سايت تأثير دارد؟

بله اسكيما روي سئو سايت شما تأثير دارد چرا كه باعث مي‌شود در جست و جوها مخاطب بيشتري جذب كنيد. البته بايد در صفحات اول گوگل نشان داده شويد تا كاربر روي سايت شما كليك كند.

4. تگ اسكيما چيست؟

استفاده از ويژگي‌هاي semantic يا Microdata باعث مي‌شود كه شما بتوانيد از آن به عنوان تگ در كدهاي HTML خود استفاده كنيد. با اين كار نحوه خواندن و نوشتن اطلاعات و داده‌هاي ساختار يافته محتواي شما، براي موتورهاي جست و جو بهتر و راحت‌تر شود.

5. اسكيما را بايد به كجاي سايت اضافه كرد؟

شما مي‌توانيد اسكيما را در هدر سايت خود قرار دهيد، مي‌توانيد آن را در پاورقي سايت خود قرار دهيد، مي‌توانيد آن را مستقيم در بدنه HTML سايت خود قرار دهيد. در واقع شما بايد آن را فقط وارد صفحه كنيد. نكته مهم اين است كه ورود آن به بدنه سايت نبايد باعث شود بخشي از سايت به هم ريخته شده يا چيزي را از كار بيافتد.

معرفي حسين براتي

حسين براتي به عنوان توليدكننده محتواي سئو شده در دنياي ديجيتال شناخته مي‌شود. سايت‌هاي زيادي هستند كه از محتواي توليد شده براي بهبود رتبه و سئو سايت خود استفاده مي‌كنند. دانش بالا در زمينه كامپيوتر و اينترنت و همچنين تحصيلات آكادميك در اين حوزه، باعث شده كه شركت‌ها و مجموعه‌هاي زيادي با حسين براتي همكاري داشته باشند. آشنايي به اصول ماركتينگ و بازاريابي اينترنتي يكي از خصوصيات بارز ايشان است.

حسين براتي به عنوان يكي از پركارترين وبلاگ نويسان در ايران شناخته مي‌شود كه روزانه چند هزار كلمه محتواي سئو شده توليد كرده و در اختيار كسب‌وكارهاي مختلف قرار مي‌دهد. توليد محتواي سئو شده به دو زبان فارسي و انگليسي از ويژگي‌هاي مهم پروژه‌هاي انجام شده توسط ايشان است.

حسين براتي

حسين براتي با در اختيار داشتن يك تيم تحريريه مناسب قادر است در مدت‌زمان كوتاهي به راحتي محتواي سئو شده و مناسب را براي كسب‌وكارهاي مختلف توليد كند. ايجاد يك فضاي رقابتي باز و توليد محتوا در زمينه‌هاي مختلف از ويژگي‌هاي اين تيم تحريريه است. ايشان در كنار توليد محتواي سئو شده براي كسب‌وكارهاي مختلف، در زمينه مشاوره كسب‌وكار، مشاوره طراحي سايت، مشاوره بهبود شغلي، مشاوره ديجيتال ماركتينگ، مشاوره شبكه‌هاي اجتماعي و مشاوره برند سازي نيز فعاليت مي‌كند. كسب‌وكارهاي بزرگ و كوچك متعددي در اين سال‌ها از خدمات مشاوره‌اي ايشان براي بهبود كسب‌وكار و توسعه برند خود استفاده كرده‌اند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.